فیسبوک از میلیاردها تصویر اینستاگرام برای آموزش الگوریتمهای هوشمصنوعی استفاده میکند

شرکت فیسبوک در کنفرانس F8 که برای توسعهدهندگان برگزار میشود، اعلام نمود که از تصاویر مختلف اینستاگرام برای آموزش نرمافزار هوش مصنوعیاش استفاده میکند تا بتواند اشیاء موجود در این تصاویر را بهتر درک کند. رویکرد فیسبوک در استفاده از هشتگهای عمومی موجود برای دستچین کردن میلیاردها تصویر مختلف این مزیت را به دنبال دارد که برای انجام چنین کار وقتگیر و طاقتفرسایی از نیروی انسانی استفاده نشود. به گفته فیسبوک، این پروژه در پایان به سیستمی آموزشی منجر میشود که الگوریتمهایی ایجاد کند که از همه نمونههای موجود پیشی گیرد.
مایک شروپفر، مدیر فناوری فیسبوک در کنفرانس F8 اعلام کرد: «عمده تکیه ما بر دادههایی است که به دست انسان برچسبگذاری یا دستچین شدهاند و بدون این کار حتی قویترین سیستمهای هوشمند رایانهای قادر به تشخیص اشیای داخل تصاویر نیستند. اما از آنجا که تصاویر موجود در اینستاگرام از قبل با هشتگ دستهبندی شدهاند، فیسبوک را قادر است از آنها به عنوان خوراک سیستم خود استفاده کند. ما با این روش نتایجی عالی کسب کردهایم که ۱ تا ۲ درصد بهتر از سایر سیستمهایی است که در سامانه ImageNet benchmark رتبهبندی شدهاند».
هرچند که این روش نتایج عملی خوبی به دنبال داشته، سوالاتی را نیز در مورد حفظ حریم خصوصی از سوی فیسبوک در ذهن مطرح میکند. این شرکت با دسترسی به اطلاعات میلیاردها کاربر در پلتفرم خود و نیز اینستاگرام، WhatsApp و Messenger منبع ارزشمندی از متن و تصویر در اختیار دارد تا برای مدلهای هوش مصنوعی خود به کار برد. درست است که این متنها و تصاویر عمومی و در دسترس همه هستند، اما شاید کاربران آگاه نباشند که اطلاعاتی که در شبکههای مختلف منتشر کردهاند به شکل سیستماتیک و درسامانههایی قدرتمند دادهکاوی شده و ممکن است برای مقاصدی غیر از آگهیهای تبلیغاتی به کار روند.
البته فیسبوک صرفا در حال کار روی محتوای مطالب است و هنوز برای بررسی ارتباط مطالب با رفتار کاربران اقدامی نکرده است، با این حال نظر به اینکه میدانیم سیستم تشخیص چهره فیسبوک به شکل خودکار تصاویر را تگ میکند، میتوان نتیجه گرفت که این کمپانی به دانستن اینکه مطلب علاقمند است که هر کاربر در هرجای دنیا به چه فعالیتی مشغول است.
در مقیاسی بزرگتر، فیسبوک قصد دارد علاوه بر ۲۰هزار نفر نیروی انسانی که به صورت دستی به این کار مشغولند، از هوش مصنوعی برای ارتقای سیستم نظارتی خود استفاده کند. چرا که با رسواییهایی نظیر نقض حریم خصوصی از سوی کمبریجآنالیتیکا یا دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و سایر سوالات جدی در این زمینه به دنبال راهی است تا با اتوماتیک کردن فعالیتهای نظارتی خود جلوی دسترسیهای نامطلوب را بگیرد.
شروپفر افزوده است: «تا کمی قبل چارهای نداشتیم جز اینکه واکنشی عمل کرده و منتظر شویم تا کسی از اتفاقی بد خبر داده تا آن را رفع کنیم، اما با استفاده از سیستم هوش مصنوعی میتوانیم تبلیغات تروریستی، خشونت، هرزنامه، سخنان نفرتبرانگیز یا مطالبی خلاف عفت عمومی را بهتر شناسایی کنیم. این دلیل اصلی تمرکز ما بر هوش مصنوعی است و نیاز داریم که با کمک فناوری بر این مشکل غلبه کنیم».